lördag 22 november 2008

Arbete på lång tygel och klickerträning

Det är spännande med kurshelger, man får nästan alltid oväntade saker med sig hem i bagaget att fundera över. Piet Bakkers kurser förrra veckan var inget undantag. Självklart var det roligt att se alla framsteg som hans gamla elever hade gjort sedan senaste kursen. Det var också kul med några nya ambitiösa ekipage att stifta bekantskap med. För mig personligen var nog ridpasset mest intressant eftersom jag sett ganska mycket av Piets undervisning i långa tyglar de senaste åren men ridning blir det desto mindre av. Piet är verkligen en mästare i ”less is more” när det kommer till ridning.

Vad var det som var oväntat då? Jo, ett par diskussioner om klickerträning (!) vid middagen på lördagskvällen. Till skillnad från när Ellen ”klicker” Ofstad är hos oss så är klickerträning nämligen fortfarande ett ganska exotiskt inslag på Piets kurser. Diskussionen som uppstod kring huruvida jag som klickertränare borde kunna träna för någon som inte låter mig träna på det sättet under lektionerna, kanske jag återkommer till någon annan gång. I stället var det en tänkvärd kommentar om hästens form som jag vill återge…

Fortsättning följer strax!

Inga kommentarer: