måndag 9 februari 2009

Inlägg under bloggtorkan

Inte blir det mycket skrivet här inte… Ganska lite egen träning som är värd att skriva om och mina kunder vill jag inte riktigt utlämna i en blogg. Inte för att de har något som helst att skämmas över men ändå. Jag vill att man ska känna sig trygg i att kunna fråga mig saker och diskutera eventuella problem utan att jag för detta vidare. Inte minst viktigt eftersom många djurägare tar sina djurs uppförande väldigt personligt. Jo, jag vet, vi kan aldrig hålla ett djur ansvarigt för sitt beteende. Det är alltid djurägaren som har skyldigheten att träna, vårda och ta hjälp om det behövs för att säkerställa att djuret mår bra och att omgivningen inte löper risker på grund av det. Det leder dock sällan till något konstruktivt att skuldbelägga sig själv för sådant som eventuellt inte fungerar. Jag träffar ibland hästägare som framgångsrikt har haft häst i hela sitt liv och som har flera väldigt välfungerande pållar på gården förutom just den häst som de nu har problem med. Det finns så många faktorer som kan spela in. Jag tror väldigt starkt på att vara lösningsinriktad i stället för att lägga så mycket fokus vid vad som kan ha gått fel tidigare. Att försöka göra det bästa av situationen som den är nu helt enkelt. Det är alltså kanske inte så konstigt att ”klickertänket” tilltalar mig så mycket.

Se där, det blev något slags blogginlägg i alla fall…

Inga kommentarer: