fredag 4 juli 2008

Alla måste inte klickerträna

Oj då, det är tydligen läge att redigera min hemsida. Om man hittar sidan via en av de nyutlagda klickerträningslänkarna så får man nu kanske intrycket av att jag bara lär ut klickerträning, vilket inte alls stämmer. Det är faktiskt inte alls så länge sedan som jag först kände mig mogen att själv lära ut metoden. Det är en sak att själv tillämpa ett träningssätt och något helt annat att lära ut det på ett bra sätt. Det jag framför allt gör och tycker är viktigt, är att försöka förmedla kunskap om inlärningsteori i allmänhet till hästägare. Oavsett vilken träningsmetod man själv väljer, så anser jag att förståelse för teorin bakom metoden drastiskt minskar risken för konflikt mellan häst och människa.

Världen är inte svart-vit i mina ögon. Alla måste inte klickerträna. Eftersom vi bl.a. har ett ridsystem som bygger på negativ förstärkning så kommer det att dröja lääänge innan träning med främst positiv förstärkning fått samma genomslag som bland hundägarna. Detta är också den främsta anledningen till att jag ofta tipsar om hästtränaren och etologen Andrew McLean som inte alls är klickertränare, utan vars träningssystem till största delen bygger på väl genomtänkt negativ förstärkning. Som jag ser det så är det t.ex. bättre att använda tryck och eftergift på ett medvetet sätt så att hästen ges lagom mycket tryck och bra eftergifter i rätt ögonblick, än att omedvetet använda negativ förstärkning med kanske slumpmässiga och ibland helt uteblivna eftergifter som följd. Sedan skadar det ju inte att motivera sin häst ytterligare genom att även lägga till en morot (i bildlig bemärkelse) då och då...

2 kommentarer:

Annis sa...

Hej!
Googlade på klicker för hästar och hittade hit. Kan du tipsa om någon bra litteratur för "nybörjarklickers"? Vi har fått tips ang detta från det ställe där vi köpte vår ponny (Östragårdens ponnystall) och blev lite nyfikna.Verkar ju kul med kurs också! Kan ju bli nästa steg?

Mvh Anna-Karin

carolina sa...

Hej Anna-Karin,
Vad roligt att du är nyfiken på klickerträning! För den som vill lära sig mer om teorin bakom klickerträning så rekommenderar jag varmt "Skjut inte hunden" av Karen Pryor. Det är en alldeles lysande bok oavsett vilket djurslag man tränar och har blivit lite av många klickertränares "bibel". Jag tror dock att du är ute efter en mer kortfattad introduktion till hur man kan göra rent praktiskt när man ska börja klickerträna?! Enligt min åsikt så finns tyvärr ännu inte den perfekta introduktionsboken om klicker för häst. Kanske kan häftet "Delfinträning för din häst" av Alexandra Kurland vara lämplig läsning att börja med.
Lycka till!

Hälsningar Carolina