onsdag 2 juli 2008

Första passet på ridbanan

Efter lång väntan fick jag igår äntligen möjlighet att använda den nya ridbanan. Läget känns mycket bättre än på vår förra lilla ridplätt. Just nu är är underlaget fortfarande lite för tungt men när väl materialet hunnit sätta sig lite mer så kommer jag med största sannolikhet att vara mer än nöjd med banan!

Hur gick själva hästträningen då? Ömsom vin, ömsom vatten, skulle man väl kunna säga. Vilan på betet hade tydligen gjort Silvanos kropp gott. Hästen som brukar stelna till om man bara hoppar över ett par dagars träning, kändes riktig mjuk och fin. Jag arbetade honom lös på banan och klickade för spontana travigångsättningar. Traven fungerade nästan lika bra i båda varven, vilket verkligen inte hör till vanligheterna! Sedan var det min sambos häst Julius tur. Detta var inte en lika trevlig upplevelse. Han rörde sig knackigt, var ovillig att göra igångsättningar och hade problem med vänsterböjningen, dessutom verkade han ömfotad och allmänt vinglig. Något står helt klart inte rätt till, frågan är bara vad?! Ingen värme i ben eller hovar och ingen temp, så jag avvaktar till dess att jag tittat på honom i dag igen.

Inga kommentarer: