söndag 27 september 2009

Ponnyridning på Lusen

Jag har inte riktigt tagit mig tid att blogga om Lusen på ett tag så här kommer en kort uppdatering. Uppsittningsövningarna övergick långsamt till att jag satte mig ner på hans rygg och detta övergick efter några dagar till att han började kånka runt på mig i rörelse. Just nu är det lite av "ponnyridning" här på gården - Walter leder runt Lusen och jag sitter uppe på ryggen och försöker ta över ett kommando i taget. Han startar och stoppar ganska bra för mina röstkommandon men det är även dags att träna in skänklar och tygeltryck från ryggen. Allt medan min tålmodige sambo går med som ett stöd till Lusen i fall att han behöver lite extra förklaring om vad den märkliga människan på ryggen vill egentligen. Hittills har allt gått väldigt lugnt tillväga. Eftersom Lusen är en väldigt sniffande lite pålle så har han såklart luktat in mina ben och fötter som hänger efter sidorna på honom. Som tur är verkar inte doften ha skrämt honom allt för mycket ;-) så hittills har vi klarat oss helt från bakslag i träningen...

2 kommentarer:

Maria Y sa...

Härligt!
Anki håller också på att rida in en ljuvlig unghäst. Hon är så oförstörd och cool, tar allt det nya med bara ett litet hissat ögonbryn.
"De är lite lustiga de här tvåbeningarna med sina idéer..."

carolina sa...

Ja det är verkligen ett privilegium att få jobba med hästar som är så oförstörda och positiva. Extra roligt med en häst som jag får träna så systematiskt med hjälp av positiv förstärkning. Ett stort tack till Lusens matte för förtroendet!