onsdag 3 december 2008

Ellens fortsättningskurs

Då var vår sista helgkurs för året avklarad och för mig återstår ”bara” det administrativa efterarbetet. Det var en förhållandevis liten skara deltagare denna gång som hade samlats på Johannesberg i Gottröra för att träna sig själva i att träna sina hästar med hjälp av positiv förstärkning. Att arrangera kurs i ”sjukfrånvaromånaden” november är en högst osäker aktivitet visade det sig då flera av deltagarna var tvungna att lämna återbud i sista stund. Inget ont som inte har något gott med sig heter det ju och även om jag föredragit att få träffa alla trevliga människor som skulle ha varit där (hoppas att ni har kryat på er!), så fanns det även fördelar med en liten grupp. Alla deltagare, oavsett om de hade med häst eller ej, blev ordentligt involverade i träningen och de få hästarna på plats kunde få två pass om dagen i stället för ett enda. Att gruppen var liten och väldigt ”självgående” i kombination med att Cattis på Johannesberg stod för all matlagning gjorde att även jag kunde hinna se det mesta av kursen. Ellen Ofstad är en av de tränare som influerat min egen hästträning allra mest, så det var lite som att komma hem att se henne in action igen. De senaste åren har jag dock kommit i kontakt med flera olika klickerträningsinriktningar som påverkat det jag gör med mina djur, så en liten självreflexion var därför också på sin plats. Det är bra att ibland få anledning att stanna upp och fundera över vilka metodval man själv har gjort och påminna sig om varför.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bittert att missa....
Men jag var helt enkelt en trafikfara och förmodligen en vandrande smittohärd

Walter sa...

Maria, du behöver inte missa det intressanta eftersnacket i alla fall! Läs t.ex. Några reflektioner... med tillhörande kommentarer, om du inte gjort detta redan.

carolina sa...

Hej Maria! Vad roligt att höra ifrån dig. Vi saknade verkligen dig och Boogie under helgen. Det finns dock gränser för vad man ska riskera för att åka på kurs.

Jag hör av mig om några dagar via e-post med lite information om framtida möjligheter...