lördag 21 mars 2009

Det är inte lätt att försöka vara nyanserad

Fegt att vara tyst men osmart att yttra sig ;-) I dag verkar jag ha lyckats med konststycket att stöta mig lite lätt med både flera personer som verkligen ogillade det de såg på kursen med Andrew och några av de som verkligen tyckte om kursen och hade stor behållning av den. Detta är verkligen inte kundvårdande :-). Ska fundera på om jag törs gå vidare med bloggandet om kursen. I sådana fall vill jag förtydliga några saker omkring lastningsmetoden som presenterades. Nu ska jag ta hand om mina hästar varsamt och med kärlek precis som jag vet att flera av de som valt Andrew som tränare kommer att göra! ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj! Här är jag med den tvistade dygnsrytmen klockan 03.00 :-). Vad mig anbelangar är det coolt. Klart man måste kunna tycka olika! Det spelar ingen roll hur man väger ord i guldskål för att få fram rätt innehåll, så blir det ändå missförstånd och andra tolkningar. Sånt är livet. Fortsätt du att skriva och heja på!!!! :-)
Go´natt!

Anonym sa...

Så klart du måste fortsätta blogga om kursen! Jag är väldigt nyfiken - både på innehåll och på de efterföljande diskussionerna. Jag var så frustrerad över att jag inte kunde vara med, men så här i efterhand kanske lite lättad att jag inte var med, åtminstone inte med min häst. Nåde den som rör hennes mun, nu när hon äntligen litar på bettet!
Det vore väldigt intressant att få höra mer om vad folk upplevde att de fick hjälp med och vad som då var annorlunda mot hur de tidigare tänkt och jobbat.
Så blogga på - nu när du är på G!

carolina sa...

Tack för uppmuntrande tillrop! Nej Maria du hade inte velat ha Boogie med på kursen! Som klickertränare så har vi ju valt att tillämpa inlärningsteori på ett sätt som vi är betydligt mer komfortabla med. För att nyansera bilden något så ska jag dock ärligt erkänna att även om jag själv inte kan tänka mig att träna "The McLean way" så är han trots allt en av de få tränare som jag faktiskt skulle låta peta på mina hästar.

Den konsekventa och uttalade tillämpningen av inlärningsteori är det som varit kursens behållning för de som gillade den. Det är framför allt arbetet med att få klara tydliga "single learned responses" hos hästarna som gjort stor skillnad för hästägarna och som på kort tid fått bort de konfliktbeteenden som alla kurshästarna dragits med sedan tidigare. Jag har varit på väldigt positiva hembesök efter kursen och ska snart lämna rapport. Det är fortfarande mycket efterarbete från kursen samt en hel del annan kursplanering att ta tag i som inte hunnits med pga Andrews besök. Fler rapporter kommer alltså när tid finns.