lördag 21 mars 2009

Fler kurskommentarer

1) Ja, jag håller fullständigt med om att hästens mun ska värnas från för starkt tryck. Enligt Andrews teori så är tanken att använda duttandet med dressyrspöet för att skapa ett irritationsmoment istället för att behöva gå upp i tryck så mycket att det kan riskera att skapa smärta/rädsla. Det är eftergiften och inte trycket som lär hästen rätt responser.

2) Ja, jag håller med de som tycker att det ibland var viss skillnad mellan vad som sades på teorin och vad som utfördes i praktiken.

3) Ja, jag hade önskat att fler kritiska frågor hade ställts direkt till Andrew istället för att diskuteras på sidan om kursen. Behovet av att skapa ett klimat som inbjuder till diskussion är något jag som kursarrangör ska ta med mig till framtida kurser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår det Carolina. Jag ville inte störa med frågor. Folk är där för att lyssna på hans tankar och hans sätt att träna. De är inte intresserade av vad jag tycker. Därför håller jag oftast tyst på kurser. Hade jag varit där dag två så hade jag nog frågat om tillfälle givits.

carolina sa...

Hej Ann-Louise! Den sista punkten är inte direkt riktad mot dig. Den rör kanske framför allt det som hände under dagen då du tyvärr inte var med. Det fanns mycket kunskap samlat på plats och jag tror att värdet av kursen hade kunnat bli ännu större om det blivit mer diskussion. Känner ofta som dig när jag är på kurs, jag vill inte störa de andra kursdeltagarna med mina åsikter som ingen kommit dit för att höra. Men genom att formulera sina eventuella förbehåll mot det som händer i manegen i intresserade frågor i stället, så tror jag faktiskt snarare att man kan göra de andra deltagarna en tjänst. Men som jag skrev – Det är mitt ansvar som arrangör att försöka förmedla känslan av det är högt i tak och öppet för frågor och ifrågasättande. Dessutom behöver tid avsättas i schemat för detta.